Skip to main content

Yli 80 prosenttia Suomessa myydystä kalasta on ulkomaista. Tuota epäsuhtaa Hailia Nordic Oy haluaa tervehdyttää kotimaisilla kalatuotteillaan. Yrityksen tavoitteena on Itämeren pikkukaloista valmistamillaan tuotteilla tuoda vaihtoehtoja ruokalistojen alaskanseitille ja tonnikalalle, joiden pyyntiin liittyy merkittäviä ongelmia.

Hailian tavoitteena on tuoda kotimaiset villikalat takaisin suomalaisten ruokapöytään. Yritys valmistaa Itämeren pikkukaloista uudenaikaisia raaka-aineita ruoanlaittoon. Kotimaisia vaihtoehtoja tarvitaan, sillä myytyjen kalatuotteiden omavaraisuusaste on enää alle viidennes. Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström pitää heikkoa tilannetta häkellyttävänä:

”Ajatella, jos maito- ja lihatuotteista yhtä vaatimaton osa olisi kotimaisia! Miksi nykyisin ruokalistoilla olevat venäläinen alaskanseiti ja thaimaalainen tonnikala ovat sen hyväksytympiä kuin vaikka kiinalainen maito olisi?”.

Tuotteillaan Hailian tavoitteena on poistaa syyt käyttää eettisesti arveluttavaa kalapuikkojen venäläislähtöistä alaskanseitiä ja ympäristö- ja ihmisoikeusnäkökulmista kyseenalaista tonnikalaa. Ensin Hailian Pikkukalanyhtöä ja Pikkukalasuikaleita on tarjolla ruokapalveluille ja sen jälkeen kotikeittiöille.

Kotimaista villikalaa riittää, jos se käytetään fiksusti

Huoli kotimaisten villikalojen riittävyydestä nostetaan usein esiin, kun keskustelaan tuontikalojen korvaamisesta kotimaisilla vaihtoehdoilla.

”Kotimainen silakkasaalis on valtava, noin sata miljoonaa kiloa vuodessa, mikä vastaa naudan tuotantomäärää. Kalaa kyllä riittää. Haaste pikemminkin on, miten saalis onnistutaan hyödyntämään fiksummin eikä niin suuri osa siitä päätyisi eläinten ruoaksi”, Lindström puntaroi kotimaisen villikalan riittävyyttä.

Silakkasaaliista jopa noin kolme neljännestä päätyy eläinten ruoaksi. Yhtenä syynä vähäiselle elintarvikekäytölle on saaliskalojen pieni koko. Tätä ongelmaa Hailia on ratkonut kehittämällä tuotantomenetelmän, jolla se saa valjastettua filekokoa pienemmät kalat ruoantuotantoon.

Tuotekehitykseltä vaaditaan paljon, mutta ei mahdottomia

Kotimaisten pikkukalojen saaminen takaisin suosioon vaatii sen, että ne maistuvat kuluttajille. Valmistamisen vaikeus ja kalojen ruotoisuus koetaan usein syiksi villikalojen vähentyneeseen syömiseen. Näiden haasteiden ratkaiseminen on ollut lähtökohtana, kun Hailia on kehittänyt tuotteensa. Lindström onkin luottavainen, että tuoteominaisuuksien puolesta Hailia on valmis kilpailuun tuontikalan kanssa.

”Ei tonnikalaa tai kalapuikkoja kulinaristisia elämyksiä tavoitellen syödä, vaan helppouden ja edullisuuden vuoksi. Maun ja rakenteen puolesta niissä ei ole mitään, mitä kotimaista villikalaa käyttämällä ei voisi ylittää”, Lindström kertoo.

LISÄTIEDOT: Michaela Lindström, toimitusjohtajaHailia Nordic Oy+358 40 568 7115michaela.lindstrom@hailia.fi