Ruokateknologiayhtiö Hailia Nordic Oy:n valmistamat Kotimaista Nyhtökirjolohi -tuotteet löytyvät nyt yli 500 S-ryhmän myymälän hyllyltä. Taustalla on ruokateknologinen läpimurto, joka mahdollistaa kalatalouden sivuvirtojen entistä paremman hyödyntämisen ruokatuotteiden valmistuksessa. Innovaatio on avannut Hailialle globaalit markkinat parantamalla kalajalostajien kannattavuutta ja vastuullisuutta merkittävästi.
KARKKILA (3.9.2024) – Hailian kumppanuus kalankasvattaja ja ruoantuottaja Kalavapriikin sekä S-ryhmän kanssa on konkretisoitunut Kotimaista Nyhtökirjolohi -tuotteiksi S-ketjun myymälöiden hyllyille. Tuotteet on valmistettu Hailian teknologialla Kalavapriikin tarjoamista ruokaisista ja ravinteikkaista kirjolohen selkä- ja kylkipaloista, jotka jäävät fileerauksessa leikkuupöydälle. Aiemmin elintarvikkeiden valmistuksessa hyödyntämättömät palat muuntuvat Hailian teknologialla helppokäyttöisiksi ruoanlaiton raaka-aineiksi koti- ja ammattikeittiöihin.
Jo aiemmin Kalavapriikki on hyödyntänyt kiertotalouden hengessä kaikki fileerauksen sivuvirrat, joskin ne ovat päätyneet ruoantuotannon ulkopuolelle.
”Kala on pudonnut pois monen kaupunkilaisen ja nuoren perheen ravintoympyrästä, vaikka tutkimusten mukaan kuluttajilla olisi kiinnostusta lisätä kalaruoan syöntiä. Tähän haasteeseen suhtaudumme äärimmäisellä innolla ja palolla, koska haluamme että Suomi syö jälleen kotimaista kalaa. Tämän uutuustuotteen myötä pystymme valmistamaan aiempaa enemmän ruokaa samoista raaka-aineista, mikä on myös ympäristön ja ilmaston etu”, kertoo Kalavapriikin toimitusjohtaja Jari Korhonen.
S-ryhmälle nyt lanseerattava Kotimaista Nyhtökirjolohi tarjoaa mahdollisuuden vastata olemassa olevaan kuluttajakysyntään. Ennakoidusta potentiaalista kertoo S-ryhmän päätös sisällyttää tuote maanlaajuiseen valikoimaan. Tuote tulee myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin ja S-marketteihin sekä valittuihin Sale- ja Alepa-myymälöihin.
”Edullisille ja arkeen sopiville kalatuotteille on kova kysyntä, johon Hailian innovaatio tarjoaa täsmäratkaisun. Nyhtökirjolohi on erinomainen lisäys omaan Kotimaista-tuotesarjaamme sillä tuotteessa yhdistyvät saumattomasti herkullisuus, kotimaisuus, helppous ja edullisuus. Asiakkaidemme arvostamat Kotimaista-tuotteet täyttävät aina kaikki Sirkkalehti- tai Hyvää Suomesta -merkkien kriteerit”, kertoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.
Suunnanmuutos vie Hailiaa kansainvälisille apajille
Yhteistyö S-ryhmän ja Kalavapriikin kanssa on Hailialle todiste uuden liiketoimintamallin toimivuudesta. Aikaisemmin Hailia valmisti ruokatuotteita Itämeren pikkukaloista oman tuotemerkin alla. Noin vuosi sitten yritys hioi strategiaansa ja päätti keskittyä kehittämänsä teknologian monipuolistamiseen ja kaupallistamiseen. Tuotantomäärät sopimusvalmistajana ja teknologian lisensoijana ovat osoittautumassa merkittävästi suuremmiksi kuin pikkukalatuotteilla oli saavutettavissa.
Kotimaisten sopimusten lisäksi Hailia neuvottelee teknologiansa lisensoinnista ulkomaisten kalajalostajajättien kanssa. Kiinnostusta on herättänyt sivuvirroista valmistetuille tuotteille poikkeuksellinen rakenne ja kypsän kalafileen kaltainen suutuntuma sekä mahdollisuus parantaa kannattavuutta ja vastuullisuutta.
Hailia on hakemassa kasvurahoitusta vuoden 2024 aikana vastatakseen uuden strategian seurauksena kasvaneeseen kysyntään.
”Tavoitteenamme on luoda maailmanlaajuiselle kalataloudelle standardi siitä, miten sivuvirtoja käsitellään. Haluamme mahdollistaa alan murroksen kohti resurssiviisaampia kiertotalouden käytäntöjä. Jos onnistumme tässä, on vaikuttavuutemme liiketoimintamahdollisuuksien ohella hurja”, Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström kertoo.
Hailia voitti huhtikuussa 2024 maailmanlaajuisessa World Food Innovation Awards -kilpailussa parhaan teknologian sarjan. World Circular Economy Forumissa Hailia listattiin Euroopan kiinnostavimpien luontoa vahvistavien kiertotalousratkaisujen joukkoon.
Lisätietoja medialle:
Kuvat ja lisämateriaalit medialle
Michaela Lindström
Toimitusjohtaja, Hailia
+358 40 568 7115
michaela.lindstrom@hailia.fi
Mikko Kovalainen
Myyntipäällikkö, marketkaupan ketjuohjaus, S-ryhmä
+358 10 768 6261
mikko.kovalainen@sok.fi
Hailia Nordic Oy on ruokateknologiayritys, joka kehittää uudenlaisia fiksujen ja kestävien kalaruokien valmistusmenetelmiä sekä uusia innovatiivisia kalatuotteita kansainvälisille markkinoille. Aiemmin alihyödynnetyistä kalaraaka-aineista valmistuu Karkkilan tehtaalla terveellisiä, maukkaita ja helppokäyttöisiä ruokatuotteita, jotka tekevät hyvää myös ilmastolle ja ympäristölle. Lisäksi Hailia lisensoi teknologiaansa kalanjalostusteollisuuden toimijoille kansainvälisesti. Yritys on aloittanut toimintansa 2021, ja sen sijoittajina ja kumppaneina ovat mm. Nordic Foodtech VC, Heino Group Oy sekä Tradeka-sijoitus Oy.