Kotimaista kalaa ovat toivoneet lautasille niin kuluttajat, ruoan ammattilaiset kuin hallituksen kotimaisen kalan edistämishankekin, mutta tuontikalan osuus aterioillamme on ylittänyt jo 80 %. Hailia Nordic Oy:n ensimmäisinä tuotteina nyt lanseerattavat Pikkukalanyhtö ja Pikkukalasuikale tarjoavat ruokapalveluille ja ravintoloille ratkaisun kotimaisen kalan osuuden lisäämiseksi ruokalistoillaan.
Keittiöiden ammattilaisilla on voimakas tahto nostaa kotimaisen kalan osuutta ruokalistoillaan, mutta tähän saakka esteeksi on noussut aina vuorollaan joko saatavuus, hinta tai tuotteistus. Tämän dilemman ratkaisu on ollut Hailian lähtökohtana tuotekehityksessä, jota on tehty yhteistyössä ruokapalveluiden ja asiakkaittensa kanssa.
“Onnistuimme tuotekehityksessä vastaamaan kaikkiin tärkeimpiin odotuksiin, joita ruokapalvelut kalatuotteille asettavat. Näistä hinnan ja maun ohella merkittäviksi nousivat etenkin ruodottomuus ja korkea kalapitoisuus”, Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström kertoo yrityksen lanseeratessa ensimmäisiä tuotteitaan.
Hailia Pikkukalanyhtö ja Hailia Pikkukalasuikale soveltuvat tuttuihin ruokiin, kuten vuokiin, pastoihin, keittoihin ja kastikkeisiin korvaamaan liha-, kana- ja kalaraaka-aineita. Hailialla on sunnitelmissa kasvattaa pikkukalatuoteperhettä vielä kuluvan vuoden aikana.
“Ihan henkilökohtaisestikin, tavoitteenani on syrjäyttää ruokalistoilta kaukomailta tuotava tonnikala, johon liittyy ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia. Haluan poistaa tuotteillamme kaikki syyt tonnikalan käyttämiseksi”, Lindström kertoo ja jatkaa:
“Hailia pikkukalatuotteet valmistetaan lähimeren villikaloista, joita ei tarvitse kasvattaa ja siihen tuhlata resursseja tai päästöjä. Ne pyytää tuntemamme kalastajat, joilta kala tulee suoraan tehtaallemme. Läpinäkyvyyden sekä ympäristö- ja ilmastoetujen myötä aika moni asia toteutuu tuontikaloja fiksummin.”
Fiksua kalaruokaa
Hailia Pikkukalanyhtö ja Hailia Pikkukalasuikale valmistetaan Itämeren pikkukaloista, jotka ovat tähän saakka olleet liian pieniä elintarviketeollisuuden käyttöön. Kehittämällään teknologialla Hailia onnistuu hyödyntämään filekokoa pienemmätkin kalat, jotka aiemmin ovat päätyneet lähinnä rehuksi. Aiemmin vain noin kolme prosenttia silakkasaaliista on päätynyt suomalaisten lautasille. Nykyisen kalastussaaliin fiksumpi hyödyntäminen, koko epätasapainossa olevan kalatalouden järkevöittäminen ja näin omavaraisuuden nostaminen ovat Hailian johtoajatuksia.
“On kestämätöntä, että samalla kun kalan omavaraisuusasteemme on vain 20%, Suomessa kutsutaan omien vesiemme aarteita roskakaloiksi. Tavoitteenamme on kotimaisen kalan ja etenkin Itämeren pikkukalojen arvostuksen nostaminen tuomalla ne takaisin ruokapöytiimme”, Lindström kuvailee yrityksen päämääriä.
Yrityksen arvo patenttia odottavassa valmistusmenetelmässä
Uuden teknologian ja osaamisen luominen nykyisin alihyödynnettyjen pikkukalakantojen hyödyntämiseksi on Hailian ytimessä, joten Lindströmin mukaan yritys on ensisijaisesti ruokateknologiayhtiö. Hailia aikoo viedä maailmalle menetelmää ja siihen liittyvää osaamista.
Kehitystyöstä on vastannut teknologiajohtaja Otto Kaukonen, joka on päässyt luomaan jotain täysin uutta.
“Yrityksemme arvo ja vaikuttavuus kestävyyteen on elintarviketeollisuudelle täysin uuden valmistusmenetelmän hyödyntämisessä. Onnistumme käsittelemään sinttikokoisia kaloja ja tekemään niistä elintarvikkeita, joissa rakenne ja maku ovat kohdillaan. Sekä uudelle menetelmälle että tuotteille haetaan patenttisuojaa”, Kaukonen kertoo kehitystyön tämän hetkisestä tilanteesta.
Sekä toimitusjohtaja Lindströmillä, että teknologiajohtaja Kaukosella on tausta kauratuotteista tutussa Raisiossa. Kaura on kulkeutunut heidän mukanaan myös Hailian tuotteisiin.
“Minulla on jo lähemmäs vuosikymmenen hautunut ajatus kotimaisten pikkukalojen ja kotimaisen kauran yhdistämisestä. Pari vuotta sitten lähdimme jalostamaan tuota ideaa, jonka ympärille nyt koko yritys on perustettu. Kaura tuo tuotteisiimme rakennetta, terveellisyyttä ja saa kalan kanssa aikaiseksi lempeän ja tasapainoisen maun”, Kaukonen kertaa yrityksen kulkua ideasta tuotelanseeraukseen.
LISÄTIEDOT:
Michaela Lindström, toimitusjohtaja, Hailia Nordic Oy, 040 568 7115
Otto Kaukonen, teknologiajohtaja, Hailia Nordic Oy, 044 782 1292
www.hailia.fi